Nieuwe technologie speelde ook een belangrijke rol bij het helpen van de groeiende sector van musea en attracties om met de toename van het aantal bezoekers om te gaan. De audio tour guide was geboren. Volgens Wikipedia pionierde het Stedelijk Museum in Amsterdam in 1952 met ’s werelds eerste audiotour door musea. Deze nieuwe geluidstechnologie, hoewel omslachtig en duur, begon de museumervaring van de bezoeker opnieuw vorm te geven en was al snel een deel van het antwoord op de hunkering naar culturele revolutie tijdens de jaren zestig. Deze technologie maakte gebruik van een kortegolfradio-omroepsysteem, waarbij de versterkte audio-output van een bandrecorder als omroepzender fungeerde en commentaar uitzond via een lusantenne die aan het plafond van de galerie was bevestigd. Bezoekers met een ontvanger konden specifiek commentaar horen wanneer zij zich binnen de lus bevonden. Kleinere musea, bedevaartsoorden en attracties daarentegen konden het zich vaak niet veroorloven om de apparatuur voor audiogidsen aan te schaffen, of om gespecialiseerde gidsen in te huren die rondleidingen in verschillende talen konden verzorgen Veel van de grotere musea in de wereld bloeiden op naarmate de technologie zich verder ontwikkelde met de ontwikkeling van het audiogidetoestel. Dit was in feite een kleine cassettespeler met een koptelefoon die de bezoekers bij zich droegen en die vooraf opgenomen informatie over de tentoongestelde stukken in verschillende talen verstrekte. Hoewel zij over het algemeen tevreden waren over de reacties van hun bezoekers op deze audiotours, ontdekten de museumbeheerders dat het organiseren ervan duur en tijdrovend kon zijn en dat de menselijke toets van een gekwalificeerde gids ontbrak. Naarmate het aantal toeristen en pelgrims toenam, kregen ook kerken en religieuze plaatsen te maken met massatoerisme en met name de geluidsoverlast die daarmee gepaard ging. De race was begonnen om een oplossing voor dit probleem te vinden, gelukkig kwam de nieuwe technologie weer met een oplossing, de radiogids. |